ACASADESPRE MINEARTĂ VIZUALĂDESIGN GRAFIC MULTIMEDIA CONTACT
Fereastra spre iarna CLOPOT RANIT
DREPTUL LA RESPIRAŢIE LIBERA

1.Starea de spirit a cetății, convulsiile, tragismul, speranța - se
reflectă în primul rînd în pătura cea mai sensibilă a ei - artiştii. Revoluţia din decembrie, nemărginitul optimism din primele luni, atenuat puternic ulterior, confuziile, neliniştea şi, de ce să n-o spunem, teama de a nu pierde prea repede un asemenea bun cîştigat - democraţia, visul de apartenenjă la o Europă democratică - şi-au pus amprenta din plin asupra actului creator. S-a ivit un vid al spiritului resorbit de faptul diurn, contradictoriu, violent. Scriitorii, în deplină libertate de exprimare s-au aruncat asupra tuturor zonelor tabu de pînă ieri, îndreptîndu-se către gazetăria politica, implicit, a apărut refuzul ficţiunii, al căutărilor postmoderniste de pînă mai an, al însuşi lecturii-studiu, lecturii-refugiu şi chiar al publicării imediate a carților scrise deja şi blocate, în timp, de cenzură. Deloc surprinzător, şi majoritatea plasticienilor s-au lăsat purtaţi de evenimentele ce se derulau dramatic şi cu o extremă repeziciune, refuzîndu-şi actul creator luni de zile. Artistul a ieşit în stradă, participă la mitinguri, simţind că locul lui nu este acum în fafa şevaletului, ci acolo unde se poate lupta pentru consolidarea libertăţii cîştigate. Mai mult, amestecul de sacru şi profan, la care are acum acces brutal, după o stare de perplexitate, îl determină să ia atitudine umană, de cetăţean al cetăţii pentru a învinge marasmul ce se instalează din nou peste lumea de acum. în fața paginii albe, a pînzei de pe şevalet simte cum întreg universul său artistic, construit în anumite condiţii, se bulversează sub presiunea unor noi coordonate, cărora încă nu le poate defini locul şi dimensiunile. Apare astfel o fireasca neîncredere şi nesiguranţă în faţa propriei creaţii, a însuşi rostului creaţiei artistice în sine. E o stare de trecătoare alienare. Cu toate acestea, graţie temperamentului, cîţiva dintre artişti au răspuns evenimentului prin creaţii "aplicate" nevoilor agorei, în vreme ce alţii au reuşit să-şi regăsească liniştea necesară detaşării întru meditaţie.


Paul Eugen BANCIU
(text în catalogul expoziției, 1990)
CLOPOT FRANT PAMANT-AER.jpg CRUCE I.jpg CRUCE II.jpg
Cruce I, 1990
Cruce II, 1990
Pământ și aer, 1990
2
3
1
studiul formei 1983-1985
ipostaze 1987-1988
începuturile 1978-1982
AFISIANUFI 2004
podul 2008
ascuns în transparență 2017
fereastra cruce 1989-1990
miscellaneous