La început de an 2004, Galeria „Helios” din Timişoara a fost locul de desfăşurare a unui moment „sincretart”, în organizarea Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” şi a Grupului Penta d Visual, coordonat de plasticianul Pavel Vereş.
De altfel, domniei sale îi datorăm ideea aşezării afişelor naţionalului timişorean pe simezele galeriei – acestea avînd, prin realizarea grafică de excepţie, ca şi prin imaginea străvezie în raport cu intenţiile regizorale, valoare de operă de creaţie.
Semnate în majoritatea lor de artistul Pavel Vereş, afişele devin purtătoarele unui stil uşor de recunoscut, putînd fi detaliat pînă la nivelul motivelor, al obsesiilor, fără ca acestea să devină manierism. Afişele sînt imaginaţie, stilizare, esenţializare, paletă de culori bogată – toate la un loc devenind o adevărată strategie estetică.
Care este, de fapt, motivaţia organizării acestei expoziţii?
La noi, statutul creatorului de afiş e controversat şi incert, ceea ce duce, de cele mai multe ori, la uitarea acestei zone a spectacolului, la o omitere. Omiterea afişului, ca parte componentă a spectacolului, mi se pare nedreaptă pentru că, de fapt, etimologic, teatrul derivă din verbul a privi...
Prima acţiune a spectatorului, înainte de a-şi cumpăra biletul de teatru, este de a consulta afişul – acesta devenind un prolog al spectacolului.
În acelaşi timp, afişul nu este o artă de sine stătătoare, nu se autonomizează. El este expresia unei relaţii care se atabileşte cu regia, scenografia, cu distribuţia, cu alte componente ale spectacolului.
Efemer, spectacolul de teatru lasă în urma sa cronica, consemnarea, în cea mai fericită situaţie, într-o istorie a teatrului, dar şi afişul – acesta constituindu-se într-un document peste timp.
Şi mai are o motivaţie expoziţia: ea comentează, prin imagine, ultimele stagiuni ale Teatrului Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara.
Ne bucurăm că expoziţia de afişe de la „Helios”, al cărei vernisaj a fost potenţat de prezenţa actorilor Laura Avarvari şi Romeo Ioan, ca şi de cea a violoncelistei Anca Lăzărescu, a însufleţit mulţimea de invitaţi şi participanţi, încredinţînu-ne că programul „Sincretart”, lansat de naţionalul timişorean în stagiunea 2003 – 2004, cîştigă în valoare prin această inedită iniţiativă.
Întreaga manifestare a purtat amprenta personalităţii artistului Pavel Vereş, şi, în egală măsură, a scenografelor Geta Medinschi şi Krisztina Nagy.
Lucia Nicoară